ניתוחי עפעפיים

עפעפיים

אזור העניים הוא האזור הראשון בו נראים סמני ההתבגרות ולאחר מכן ההזדקנות. כבר בגילאי ה 30 מתחילים להופיע קמטוטים עדינים ולאחר מכן, ספיגת השומן מעל העיניים , בלט השומן מתחתיהן (שקיות העיניים) וצניחת הגבות.

צניחת העפעפיים העליונים יכולה להיות כתוצאה מספיגת השומן מעל העפעפיים או מחולשת השריר שמרים את העפעפיים מסיבות שונות.

מה עושים?

הטיפול מתחיל באבחון מדוייק של הבעייה ושלילת בעיות רפואיות הגורמות למראה "הזקן". לפני ניתוח עפעפיים מקובל לעשות בדיקה ייסודית אצל רופא עניים הכוללת בדיקת חדות ראייה, רשתית העין, לחץ תוך עיני, שדות ראייה והפרשת הדמעות. כאשר מאובחנת הפרעה בשדות ראייה כתוצאה מצניחת העפעפיים העליונים, קופות החולים משתתפות בעלות הניתוח, אפילו במסגרת פרטית.

צניחת גבות

בדרך כלל בעיה שפחות מאובחנת , אך מאוד שכיחה כגורם לצניחת העפעפיים העליונים ולמראה מבוגר. במקרים קלים אפשר "להרים" את הגבות על ידי זריקות בוטוליניום (בוטוקס או דיספורט), אך לרוב צריך לעשות פרוצדורה כירורגית , דרך חתך בעפעפיים העליונים, או איזור המצח.

עפעפיים עליונים

בניתוח עפעפיים עליונים מסירים את עודפי העור שנוצרו עם ספיגת השומן , תוך כדי שימור מקסימלי של הנפח למראה צעיר. במקרה של צניחה מסיבה רפואית – חולשת שריר למשל, יש לאבחן במדויק את הבעיה שיכולה להיות גם מחלה במערכת העצבים שלא מצריכה טיפול כירורגי. ניתוח עפעפיים עליונים נעשה בהרדמה מקומית עם טשטוש ואורך כשעה. לאחר הניתוח יש תפרים שמומלץ להסירם תוך שבוע. בשבוע הראשון יש נפיחות וסמנים כחולים מסביב לעניים.

עפעפיים תחתונים

בתהליך ההזדקנות מופיעה חולשה של רקמות רבות בגוף , אחת מהם היא המחיצה השומרת על השומן המקיפה את גלגל העין, החלשות מחיצה זו גורמת לבלט השומן ולהיווצרות  "השקיות" המפורסמות. חולשת הרקמות גם גורמת שהמתח של העפעף התחתון ירד וכן העין נראית יותר עגולה ופחות אליפטית מעין צעירה. בניתוח העפעפיים התחתונות מתייחסות לכל הנקודות הללו ולכן זה ניתוח יותר מורכב עם משך והחלמה יותר ארוכים. לפי בלט הרקמות וכמות השומן אנו מחליטים האם להסיר את השומן או לפרוס אותו בצורה הומוגנית על הלחי, לפי המתח של העפעף התחתון אנו מחליטים האם לחזק את זוית העין. ניתוח עפעפיים תחתונים נמשך כשעה ונעשה בדרך כלל בהרדמה כללית.

סיבוכים?

כמו בכל ניתוח יכולים להיות סיבוכים ותוצאות פחות צפויות. בעפעפיים העליונים יותר שכיח לראות אסימטריה עקב חוסר התכווצות אחיד של העור ובעפעפיים התחתונים אפשר לראות התרופפות העפעף התחתון (אקטרופיון) הנובע מחוסר אלסטיות של הרקמות. דימום הוא סיבוך נדיר של נתוחי עפעפיים, ובמקרה של עפעפיים תחתונות , עקב הקשר עם השומן המקיף את העין דימום שלא מאובחן בזמן יכול להביא אף לפגיעה בראייה (זו הסיבה שלאחר ניתוח זה אנו נוקטים משנה זהירות בהשגחה על המטופלים וניטורם).